חדשות הכלכלה

ניהול כספים לסטארטאפ

כשסטארט אפ רוצה לפעול במתכונת "בוט לייס" (Boot lace), הוא יכול לדרוש צמצום של אגפים בלתי נדרשים או הכרחיים, ולנסות לעשות הכל בעצמו. ועם זאת, ניהול כספים לסטארטאפ דורש מיומנות ובקיאות בניהול תקציבי חברה. הן בטווח הארוך והן בטווח הקצר. זאת, לרבות, הבנה מעמיקה במדיניות מיסוי. חברת סטארט אפ שאין בה אנשים המיומנים בנושאים אלו, לא תדע בהכרח ללוות את עצמה משלב הקמת החברה, טיפול בכספי גיוס והשקעה, או תבין באופן מקצועי והדוק כיצד לתפעל את עצמה, להגיש דוחות, לבצע שירותי חשבות, רילוקיישן ובכלל – להחזיק בכל הידע המקצועי המעמיק לגבי ניהול הכספים השוטף.

מה ערכו של ניהול כספים לסטארטאפ?

אנשים מסוימים בתחום ניהול הכספים לחברות הסטארטאפ יגידו שחברות שונות קמות ונופלות, כאשר המבדיל ביניהן הוא ניהול כספים מושכל. ובכן, אנחנו לא יודעים אם זה נכון ואנחנו לא באים לבסס הנחות. ועם זאת, כן נדמה לנו שניהול כספים נבון, לרבות תכנות פעילות עסקית לטווח ארוך, יכולים להעשיר ולתמוך פעולתה של חברת סטארט אפ, ולסייע לה לשגשג לטווח הארוך לרבות הגעה לאקזיט (אם זו אחת ממטרותיה). הבה נתמקד לרגע באספקט של גיוס משקיעים.

כיצד (עוד) חברת סטארטאפ יכולה לגייס כספים?

נדמה לנו, אחד השלבים הראשוניים במחזור חיים של סטארט-אפ, הוא גיוס ההון הראשוני, באם נדרש הון שכזה. גיוס הון זה, משמש, לפחות בשלבים הראשוניים, להקמת חברה, השלמת תכנון מוצר או שירות וכן הלאה. ישנן מספר דרכים לגייס הון התחלתי, לרבות:

  1. לגייס הון מהמעגל הקרוב. חסכונות פרטיים, תמיכה ממקורבים וכו'. הון זה יכול להאמיר לכדי עשרות או מאות אלפי שקלים ויכול לכלכל התהוותם של מספר חודשי פיתוח.
  2. אשראי או הלוואה מהבנק. זאת, על בסיס תנאים מסוימים, לרבות ערבויות (תלוי בהקשר) וריביות.
  3. מענקים מגופים ממשלתיים. לרבות חממות תעשייתיות, חממות טכנולוגיות, מוטות טכנולוגיה וכו'. זאת על מנת לגייס כספים למיזם. במקרה זה, אפשר שסכום ההשקעה תגיע גם למאות אלפי דולרים. יש להתייחס לסטנדרטים השונים ולתנאים המקדימים להגשת הבקשה לגופים אלו על מנת לוודא את מיטב הסיכויים להגשמתה, אישורה וקבלת המענקים וההשקעות.
  4. השקעות פרטיות. יש שיגידו כי על פי רוב, גיוס הון נעשה מידי אנשי עסקים המעוניינים להשקיע מכספם במיזמים שיש להם פוטנציאל רווח ו/או עולים בקנה אחד עם תפישת עולמם. היתרון בהשקעות פרטיות, הוא כמובן היעדר תנאי ההלוואה הבנקאיים על כל המשתמע. בהינתן השקעה פרטית אפשר שזה יותנה בתנאים שונים, לרבות מכירת חלק יחסי בעסק.
  5. גיוס הון מהציבור. יש שיגידו שזה רלוונטי יותר לשלבים מאוחרים יותר. לאחר פיתוח מוצר ו/או שירות ולאחר שהחברה הוכיחה את עצמה באספקט כלשהו. גיוס הון מהציבור יכול לערב הנפקת ניירות ערך. מעבר לכך, ישנן פלטפורמות אינטרנטיות המאפשרות לגייס הון מהציבור.

ומה לעשות עם כל הכספים הללו (וכיצד לייעל השקעתם)?

כך או כך, לא משנה איך חברת סטארטאפ בחרה לגייס את ההון שלה – עליה לנהל אותו במקצועיות ומתוך הבנה מה לעשות עימו. שירותי ניהול כספים לסטארטאפ יכול לסייע לחברת סטארטאפ לנהל את ההון שלה, כמו גם לסייע לה (תלוי באופי השירות והחברה), לגייס הון ראשוני וקבל החלטות פיננסיות שקולות ומושכלות לטווח הארוך. ובין היתר, לייעל אספקטים פיננסיים של פעילויות עסקיות ולהקטין חבויות מס. לפרטים נוספים, ניתן ליצור עימנו קשר כעת.

חדשות על כלכלה