חדשות הכלכלה

ביה"ס למדעי המדינה, אונ' חיפה

מדעי המדינה הוא אחד מתחומי המשנה של מדעי החברה. תחום זה מאופיין בשיטות מחקר רבות ועיסוקיו העיקריים הם בכל הקשור אל חקר הפוליטיקה, והמדיניות הכלכלית, משפטית וחברתית שמשפיעה על ההיבט הביטחוני של אזרחי המדינה. סטודנטים רבים שמתחילים לימודי תואר ראשון בתחום זה קוראים לו 'מדעי הפוליטיקה', כינוי שנשאר אצל רבים גם כאשר הם מתחילים ללמוד במסלול לימודי תואר שני בתחום.                                                                                                                                                                                          

הנושאים הנלמדים במסלולי הלימוד

יש נושאים רבים שמשתייכים אל לימודי התואר הראשון ולימודי התואר השני בתחום וחשוב לדעת מהם על מנת להגיע להחלטה שתחומים אלו אכן מעניינים אתכם ואתם מעוניינים להתחיל וללמוד במסלול הלימודים בתחום זה. חלק מאותם נושאים שנלמדים במסגרת התואר במדעי המדינה הם:

  • ביטחון לאומי- כאן מדובר על תחום חשוב מאוד בו רוב הבוגרים מוצאים עבודה לאחר לימודיהם. עיקרו של התחום בכל הקשור אל החשיבה הביטחונית אסטרטגית של מדינת ישראל.
  • יחסים בינלאומיים- כל הקשור אל יחסים בין מדינות.
  • מחשבה מדינית- הפילוסופיה המדינית.

בנוסף נלמדים נושאים נוספים, כמו משל צורות ממשל שונות, השוואה בין ממשלים, קביעת המדיניות במגזרים ציבוריים ויישומה ועוד.

מתחילים בלימודי התואר

סטודנטים שמתעניינים בכל הקשור אל פוליטיקה, ביטחון לאומי, יחסים בינלאומיים ומחשבה מדינית הם קהל היעד האידיאלי של מסלול התואר הראשון של בית הספר למדעי המדינה. יש אפשרות לבחור האם ללמוד את התחום במסגרת לימודים חד חוגיים או דו חוגיים וחשוב לדעת שהלימודים אורכים שלוש שנים. אם בעבר, אנשים שעבדו וגידלו ילדים לא יכלו להירשם אל לימודי התואר הראשון וזאת משום שהם נערכו אך ורק במתכונת בוקר, כיום יש אפשרות להירשם גם אל מסלול לימודים במתכונת ערב שנמשך ארבע שנים. לאחר התואר הראשון יש אפשרות להירשם אל התואר השני במסלול של תזה או מסלול שבסיומו מבחן גמר (אם אתם עומדים בתנאי הקבלה). מסלולי התואר השני עוסקים בתחום הרעיונות המדיניים, ממשל וכל סטודנט יכול להחליט האם הוא מעוניין להתמחות בפוליטיקה השוואתית או מחשבה מדינית. בנוסף, יש אפשרות להירשם אל מסלול יחסים בינלאומיים לתואר שני, למסלול מנהל ומדיניות ציבורית ולמסלולים נוספים. ההמלצה היא תמיד להיעזר בשירותי הייעוץ של בית הספר למדעי המדינה טרם נרשמים אל מסלול זה או אחר בתואר הראשון או השני.

לסיכום, לימודי תואר ראשון בתחום מדעי המדינה אידיאליים לכל מי שמעוניין להשתלב במשרות שונות בפוליטיקה ובתפקידים שונים במגזר הציבורי. לימודי תואר שני מומלצים לכל מי שמעוניין להתמחות באחד מהתחומים של מדעי המדינה ולהתקדם בתחום מבחינת מחקר וקריירה.

הדרכה