חדשות הכלכלה

תמלול משפטי – כל מה שצריך לדעת

בתמלול אנו מעבירים אל הכתב, מילה במילה, את כל הנאמר והנשמע בהקלטה וכך יוצרים מסמך מסודר של תוכן ההקלטה. תמלול משפטי הוא בעל חשיבות מרובה בבית המשפט ועליו לעמוד בדרישות מסוימות הנדרשות מתוקף חוק. בית המשפט אינו מקבל הקלטות שמע, אלא אך ורק תמלילים המשמשים כראיה משמעותית וגם כעדות. התמלולים מוצגים בפני שופט ועל כן חל איסור חמור על זיופם. על התמליל המוגש לבית המשפט  להתבצע על ידי חברה מוכרת, מקצועית ומוסמכת מבחינה משפטית. בנוסף, חובה לצרף אל התמליל המוגש לבית המשפט חוות דעת של מומחה המאשרת כי התמליל נעשה באופן מקצועי ומהימן וכי הוא אכן משקף את הנאמר בהקלטה באופן מדוייק.

דגשים מיוחדים בתמלול משפטי

  • מדוייק ואמין – על התמליל המוגש לבית המשפט להיות תואם לחלוטין למקור, ולשקף את הנאמר בהקלטה ללא התערבות מצד המתמלל. על התמליל להיות כתוב בדיוק באופן בו הדוברים בהקלטה אמרו את דבריהם, ללא שינויים, תיקונים או עריכות כלשהן לדבריהם. היה והתמליל יהיה שונה אף באות מהנאמר בהקלטה, זוהי עילה מספקת לפסילתו כראייה. בנוסף, על התמליל להיות מוגש בפורמט הקביל בבית המשפט.
  • הקפדה על זהות הדוברים – במקרים רבים ההקלטות המוגשות לתמלול מכילות מספר דוברים רב וישנה חשיבות מכרעת לכך שכל קול יזוהה ברמה ודאית, כך שדבריו של כל דובר ישוייכו לו באופן מדוייק וללא טעויות.
  • מקרא התמליל – מומלץ להגיש את התמליל לבית המשפט בלווית הפניות למספרי העמודים והשורות בהם נמצאים חלקים משמעותיים בתמליל, על מנת שהשופטים יוכלו לגשת אליהם בקלות ובנוחות, ללא צורך לסרוק את התמליל כולו בחיפוש אחריהם.
  • תצהיר חתום של חוות דעת מומחה – יש להגיש תצהיר חתום על ידי בעל מקצוע מומחה עם כל תמליל המוגש לבית המשפט. המומחה מעיד על כך כי התמליל נעשה בצורה מדוייקת ותואמת לחלוטין למקור.
  • הגהה כפולה – על התמלול המשפטי לעבור הגהה כפולה, על מנת לוודא שלא נפלו טעויות.

 

טכנולוגיות מיוחדות לתמלולים משפטיים

תמלול הקלטות הינה עבודה הדורשת ידע, מיומנות, מקצועיות וזריזות ידיים, בנוסף לציוד טכנולוגי מיוחד כגון:

אוזניות מיוחדות האוזניות מצויידות במרכיבים מיוחדים שמטרתם להפוך את איכות הסאונד לגבוהה ביותר, כך שהמתמלל יוכל להבין בצורה קלה ופשוטה יותר סאונד באיכות נמוכה, לחישות, או אנשים המדברים בצורה לא מובנת.

תוכנה ייעודית– התוכנה מאפשרת לעצור את ההקלטה, לחזור אחורנית, להעביר קדימה, לשנות את קצב הדיבור, להשמיע קטעים שוב ושוב וכו'. בנוסף, התוכנה תומכת במספר רב של שפות.

ציוד לעיבוד קולמטרתו היא לשפר את איכות הסאונד בהקלטה. הקלטות רבות אינן מתבצעות בסביבה שקטה והן מלאות ברעשי רקע, מה שמפריע מאוד לשמוע את הנאמר בהקלטה. באמצעות הציוד ניתן לנקות את רעשי הרקע המפריעים ולהתרכז בדוברים.

הקלדה