חדשות הכלכלה

מערכות ניהול – iso 9000

הבטחת איכות מונעת הפתעות מיותרות בארגון, היא מאפשרת שליטה מקסימאלית בתהליכי הארגון, היא חוסכת עלויות מיותרות, ומשפרת את היכולות התחרותיות של הארגון (בהשוואה אל המתחרים). מערכת ניהול, מאפשרת לארגון להשיג תוצאות בהתאם לדרישות וליעדים המוגדרים ואף מעבר לכך.                                     

ניהול האיכות- העקרונות החשובים

תהליך מוגדר בארגון כולל פעולות מגוונות, לרבות בקרה על כל התהליך, על התפוקות, התשומות ומיני משאבים. ISO 9001 מגדיר את תפיסת ניהול האיכות, תוך אימוץ הגישה של התהליכים. ניהול איכות משמש פעילויות שמתאימות לבקרת הארגון בכל הקשור אל תחום האיכות.

העקרונות של ניהול האיכות חשובים מאוד, שכן הכל מתחיל מנושא זה. העקרונות החשובים ביותר יהיו: ההתמקדות בלקוחות החברה, מנהיגות, המעורבות של העובדים בכל התהליכים, הגישה התהליכית, התועלת ההדדית אותה מפיק הארגון והספק, רצון לשיפור מתמיד וגישה מערכתית לכל הקשור אל תחום הניהול. בiso  9001 מושם דגש על הגישה התהליכית. גישה זו המיושמת במערכת הניהול, תבהיר ותדגיש את דרישות לקוחות החברה, מילוי דרישות אלו, קביעת התהליכים ויחסי הגומלין בין הלקוחות לחברה, קבלת תוצאות המתבססות על ניתוח אובייקטיבי, מדידה מדויקת ושימוש במודל של דמינג PDCA   (תכנון, יישום, בדיקה ופעולה).

ISO 9001 הינו תקן שמגדיר את הדרישות למערכת ניהול איכות. האינטרס של כל ארגון הוא לעמוד בכל דרישות התקן וזאת בעקבות היותו מעיד כי אותו ארגון, חברה או מפעל, מסוגלים לספק מוצרים, שעומדים בדרישות לקוחותיהם ובדרישות חקוקות נוספות. בנוסף, עמידה בכל התקנים משמעו, שהאינטרס של אותו ארגון הוא לגרום ללקוחותיו שביעות רצון, דבר אותו הוא עושה באמצעות יישום הכי אפקטיבי של מערכת ניהול האיכות בארגון. בנוסף, האינטרס התמידי של אותה חברה הוא לשפר את מערכת ניהול האיכות שלה, זאת על ידי התאמה לדרישות הגבוהות אותן מציב הלקוח והארגון עצמו. חשוב לדעת שתקן ISO 9001 מתאים לכל הארגונים ( בדומה לתקנים נוספים כגון iso 9000).

על הארגון, להגדיר את כל אותם תהליכים, שיאפשרו לו לעמוד בדרישות של לקוחותיו לתקופת זמן בלתי מוגבלת. בתקן איזו 9001 ישנם 8 עקרונות איכות שעליהם כל ארגון מתבסס. חלק מאותם עקרונות הם קבלת החלטות על בסיס עובדות, יישום תהליכים, שיפור תמידי וגישה מקצועית אל מול הלקוח. נכון להיום, רוב הארגונים בישראל דורשים מהספקים לעמוד בדרישות התקן ISO 9001 כתנאי לעבודה משותפת איתם. חשוב לדעת שתקן זה משתייך אל המשפחה של תקני ISO 9000, משפחה שכוללת קבוצות שונות של תקנים, אם מדובר על תקנים של דרישות ליישום, תקנים למונחים ועוד.

חשבות שכר