חדשות הכלכלה

כספי פנסיה – אסור להיות שאננים!

כל אחד יודע מהם כספי הפנסיה אך כאשר יורדים לעומק הנושא מבינים כי הידע שלנו מאד מצומצם בנושא. הדוחות השנתיים נשלחים וכשאנו מסתכלים עליהם אנו מעדיפים שלא להכנס לזה מאחר ואנו לא מבינים מה הם אומרים.

שנים על גבי שנים אנו חוסכים לפנסיה, סכום שיורד אוטומטית מהמשכורת ועובר לקרן הפנסיה שלנו. מרוב שהכל נעשה בצורה אוטומטית ואנו לא באמת מרגישים את הכסף עובר ממקום למקום לרוב אנו שוכחים שניתן לנהל כספים אלו בתבונה ולחסוך הרבה כסף.

מהי פנסיה ומדוע זה כל כך חשוב?

פנסיה היא אחת מקרנות החיסכון הגדולות והמשמעותיות ביותר. קרן פנסיה היא אפיק חיסכון במטרה ספציפית וייעודית המיועד לתשלום היוצא לפועל בגיל הפרישה. קרנות פנסיה בישראל פועלות על פי בסיס של ביטוח הדדי כגון אובדן כושר עבודה או מוות.
במקרה של שכירים ההפרשה של הכספים הינה באחריות המעסיק בלבד על כל המשתמע מכך, כלומר, במקרה של אי הפרשה של כספי הפנסיה על המעביד להחזיר את הסכום החסר לקופת העובד.

ההבדל בין פעם להיום בנושא הפסניה

פעם, כאשר היו מדברים על חיסכונות כספים הדבר היה די קל. לא היו יותר מידי אופציות וגם לא הייתה יותר מידי תחרות. בנוסף, פעם מרבית האנשים עבדו באותו מקום עבודה, מקום העבודה של השכיר היה לאורך שנים רבות ולעתים אפילו עד גיל הפרישה.
היום המצב שונה בצורה משמעותית. היום אנשים נוטים להחליף עבודה כל כמה שנים, במהלך הקרייה עובד יכול להחליף מספר מקומות עבודה. בנוסף היום יש תחרות רבה ומספר גדול של "שחקנים" המציעים קופות לחסכון כספי הציבור.
המצב הנוכחי גורם להרבה בלבול אצל אנשים רבים וחוסר הבנה בתחום. בלבול זה גורם לחוסר מעקב אצל אנשים רבים המוצאים עצמם מבולבלים בכל נושא הפסניה והחיסכון שלהם.

נהלו את הכסף שלהם בתבונה

היום, כאשר נכנסו חוקים רבים המאפשרים יותר חופש בכל נושא הפנסיה. חוקים אלו מאפשרים לציבור לנהל את הכסף שלהם בצורה חכמה יותר וכך לחסוך כסף. כך למשל היום העובד יכול לבחור בעצמו, ללא התערבות המעסיק, איזו חברה תנהל לו את כספי הפניסה. דבר זה גורם לתחרות רבה בין החברות השונות ומבטיח ירידה בדמי הניהול.
חשוב מאד לא לקחת כמובן מאליו את כל נושא הפנסיה, זהו כסף שכל אחד מאיתנו צריך לגיל הפרישה, זהו חיסכון של הרבה כסף שהמטרה שלו היא לעזור לנו בעתיד ולהיות ב"ראש שקט".

לסיכום

פנסיה היא דבר חובה שאסור לזלזל בו. כל אחד חייב לחסוך כסף לפנסיה לא כי זה החוק אלא מתוך הבנה כי כסף זה אמור לעזור בעתיד בגיל מבוגר. זכרו, כספי הפנסיה הם שלכם ויש להם מטרה ולכן חשוב לנסות למקסם את הרווחים שלהם ולנסות להבין, אפילו מעט, בנושא זה.

פנסיה