חדשות הכלכלה

חלום הישראלים – 4 קירות לקרוא להם "הבית שלנו"

המציאות בה אנחנו חיים, מזה שנים ולמעשה אפשר לומר מאז ומעולם במדינת ישראל, דיי מכתיבה לנו לרכוש בית. מי, שאינו מחזיק בבית משלו וגר בשכירות, חולם על הרגע בו יוכל לרכוש בית ומוכן לעשות הרבה עבור השגת מטרה זו. עם כל הכאב והצער, לא רבים יכולים להרשות לעצמם לרכוש בית ללא עזרה מההורים ומהבנק. העזרה המגיעה מהבנק היא בתצורת הלוואה ארוכת טווח ושמה המשכנתא. האם כל אחד יכול להיכנס בדלתות בנקי ישראל ופשוט לקבל משכנתא? האם יש דרך לקבל משכנתא למרות שקיבלתם סירוב בפעם הראשונה? האם ניתן לקבל הטבות במשכנתא? תשובות לכל השאלות הללו ועוד, בשורות הבאות לפניכם.

קבלת משכנתא מהבנק

כאשר מגיע אדם או זוג אל בנק מסוים (ישנם מספר בנקים בישראל המעניקים משכנתא) ומגיש בקשה לקבלת משכנתא, עליו לעמוד במספר תנאים על מנת לקבל זכאות למשכנתא ולממש זכאות זו. התנאי הראשי ובעצם הבעייתי ביותר עבור זוגות, שאין להם חסכונות או עזרה מההורים, הוא להעמיד סכום ראשוני לטובת קבלת המשכנתא – מה שנקרא "הון עצמי". אותו הון עצמי יקבע את המשכנתא שתקבלו או לא תקבלו וגם את התנאים למשכנתא עצמה. אם ננסה לפשט זאת נאמר בצורה הכי פשוטה: ככל שיהיה לזוג או לאדם הון עצמי גבוה, כך המשכנתא שיקבל או יקבלו, תהייה גבוהה יותר ובעלת תנאים טובים יותר. מעבר להעמדת הון עצמי, יש עוד תנאים לקבלת המשכנתא.

האם כל אחד יכול להיכנס בדלתות בנקי ישראל ופשוט לקבל משכנתא? כן, כל עוד אתם אזרחי מדינת ישראל, מחזיקים בחשבון בנק, בעלי הון עצמי ועומדים בכל הקריטריונים. אין זה אומר כי כל אחד יקבל זכאות למשכנתא ובתנאים טובים, אך לשאלת האם כל אחד יכול להגיש בקשה, התשובה היא כן ובתנאי שהם עומדים בתנאי הסף.

האם יש דרך לקבל משכנתא למרות, שקיבלתם סירוב בפעם הראשונה? בהחלט כן. ראשית, יש להבין מדוע התקבל הסירוב ולנסות להתגבר עליו, למשל השגת הון עצמי גבוה יותר, סילוק הלוואות עומדות וכדומה. כמו כן, ניתן להגיש בקשה בבנק אחר ואולי שם לקבל אישור (לכל בנק יש נהלים שונים ולעיתים הבדל מהותי יכול להוביל לאישור).

האם ניתן לקבל הטבות במשכנתא? גם לשאלה זו התשובה היא חיובית. יש מספר דרכים לקבל הטבות והכל בהתאם לזהות מבקש או מבקשי המשכנתא. דוגמא למי שזכאי להטבות משכנתא היא אם חד הורית או אדם בעל נכס.

מומחה משכנתא