חדשות הכלכלה

ההבדל בין ליווי עסקי לייעוץ עסקי

מדי שנה יזמים מקימים עסקים חדשים, אך רבים מהם נסגרים כבר בשנתם הראשונה ורבים נוספים אינם שורדים את שנתם השנייה. יש לכך סיבות רבות כמו חוסר מקצועיות וניהול לקוי, לכן אין זה פלא כי יזמים ואנשי עסקים רבים פונים לחברות ייעוץ לעסקים. עם זאת, קיים בלבול רב בין ייעוץ עסקי לבין ליווי עסקי, לכן חשוב להבין מראש מהם תפקידיו של יועץ עסקי ולמי מתאים לווי עסקי צמוד.

ההבדל העיקרי בין ליווי עסקי לייעוץ עסקי

קיימים מספר הבדלים בין ייעוץ עסקי לבין ליווי עסקי, כאשר ההבדל המרכזי ביניהם הוא שייעוץ עסקי ניתן לתקופה יחסית קצרה, לרוב בין 3 עד 4 חודשים, בעוד פרק הזמן של ליווי עסקי ארוך יותר וכרוך במעורבות עמוקה יותר של היועץ. הייעוץ לעסק מתמקד באפיון החברה, בניתוח בעיה מרכזית בעסק ובמציאת פתרונות יעילים ודרכים אפקטיביות לפתרון הבעיה. הליווי לעסק כולל גם ייעוץ וניתוח בעיה עסקית עמה מתמודד העסק, כאשר היועץ מציג דרכים שונות לפתרון הבעיה. הוא מלווה את היזם ואת מנהלי הארגון כדי ליישם אסטרטגיה שנקבעה יחדיו, והוא מסייע לחברה לפתור את הבעיה ולשפר את הישגיה.

ייעוץ או ליווי עסקי ליזם

חשוב להדגיש כי יזמים רבים בתחילת דרכם, המעוניינים להקים עסק חדש, פונים ליועצים עסקיים כדי לקבל עזרה מקצועית וכדי לקבל החלטות עסקיות חשובות. את הייעוץ ניתן לקבל עוד לפני פתיחת העסק, בשלבי הקמת החברה או בכל שלב אחר בחיי העסק. ייעוץ עסקי ניתן במגוון תחומים כגון ניהול, שיווק, מכירות, כספים, רכש, פרסום, פיתוח וכיוצא באלה. לאחר שלב הייעוץ יכול היזם להמשיך בליווי צמוד על ידי יועץ מנוסה, בהתאם לתכנית הרצויה ולמטרות שנקבעו מראש.

כיום, ישנם יזמים הפונים אל מאמן עסקי כדי להגדיר מטרות ויעדים ברורים ובני השגה. ראוי לציין כי ייעוץ עסקי בשלבי ההקמה של העסק יכול לסייע ליזם לגבש תוכנית עסקית ראויה ונכונה, וכי ללא תכנית עסקית מפורטת יתקשה היזם להצליח. לאחר הקמת העסק יכול היזם לקבל החלטה לפנות ליועץ עסקי כדי לקבל ליווי צמוד בשלבים הקריטיים של הקמת העסק ובתחילת דרכו, ליווי עסקי מתאים גם למנהלי חברות קיימות ולבעליהן, המתמודדים עם בעיה אחת או יותר בעסק וזקוקים לפתרונות יעילים ולתכנון אסטרטגיה שתאפשר להם להתמודד עם הבעיה ולבחור בחלופה אפקטיבית.

אבחון מקצועי והתוויית הדרך

כאמור, יועץ עסקי מסייע ליזם ולמנהלי הארגון לקבל החלטות פיננסיות ועסקיות נכונות, תפקידו לבצע אבחון מעמיק של העסק כדי לאתר חולשות וחוזקות. לאחר מכן, היועץ מסייע לבעלי הארגון ולמנהליו להגדיר מטרות בנות השגה אליהן העסק חותר להגיע, ומציע דרכים המאפשרות לעסק להגשים את המטרות. הליך זה אורך מספר חודשים, בהתאם למטרות אותן מעוניינים להשיג.

ליווי עסקי הוא חלק חשוב בתהליך הייעוץ ומטרתו לסייע ליזם, לבעלי העסק או למנהלי הארגון לממש את התכנית שנקבעה בתהליך הייעוץ, ולספק מענה מהיר ויעיל לכל בעיה המתעוררת בדרך. בעוד שהייעוץ העסקי מעניק ידע חשוב וכלים ליזם, לווי עסקי צמוד מאפשר לו להתוות את הדרך ולממש את האסטרטגיה לכל אורך התהליך.

חשבות שכר